سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فانوسـ‏ نامه
سه شنبه 93 بهمن 28 :: 8:49 عصر ::  نویسنده : شهاب افشار

مساله حجاب یکی از مسائل مهم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار میرود . بحثی که نیاز به تبیین و طرح دقیق از سوی متولیان فرهنگی انقلاب داشت . بعد از انقلاب عوامل مختلفی در عدم انتقال صحیح فرهنگ حجاب و عفاف از خانواده ها به فرزندان دخیل بوده اند که از مهمترین آنها میتوان به جنگ رسانه ای دشمن پرداخت . امروز ماهواره ها ، شبکه های اجتماعی ، سایت ها ، تلفن های همراه و... از ابزار های جدید ارتباطی هستند که این فرهنگ را تحت تاثیر و مدیریت خود در آورده اند . نوشته پیش رو سعی دارد با بررسی یکی از شبکه های پر طرفدار اجتماعی (facebook   ) ، به عنوان یکی از ابزارهای رسانه ای جدید غرب ، تاثیرات این رسانه را بر حجاب و عفاف در جمهوری اسلامی ایران مورد ارزیابی قرار دهد .


حکومت های اسلامی از دیر باز همواره با دست اندازی ها و فتنه انگیزی های جریان استکبار و سلطه مواجه بوده و این امر هیچگاه در طول سالیان بر پائی حکومت های اسلامی کم رنگ و یا تعطیل نشده است . در این میان اما هرگاه امت اسلامی بصورت یکپارچه و عمیق با دستورات اسلامی و موازین شرعی همراه بوده اند راه فتنه و فتنه انگیزی بر دشمنان سخت و صعب بوده و راهبری علمای بصیر اسلامی موجب نقش بر آب شدن این دسیسه ها بوده است . فتوی تحریم تنباکوی میرزای شیرازی از نمونه های بارز دوران معاصر ما به شمار می رود که خود دلیلی آشکار بر این بحث است .

اکنون اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و پیچیده تر شدن ابزار های استعماری دشمنان ، بی شک وظیفه ی تبین و روشنگری و بصیرت افزایی در خصوص حرکت های نرم جبهه دشمن ، رسالت خطیر افسران فرهنگی و صاحبان فکر و قلم و اندیشه است . " اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است " ! عمق استراتژیک این جمله راهبردی را فقط گوینده آن می‌داند، کسی که می‌گوید: «اگر می‌توانستم خودم مسئولیت این شورا را به عهده می‌گرفتم»، ولی امر مسلمین و نائب برحق امام زمان (عج) است.


 ..

facebook عرصه ای جذاب برای دیده شدن

محیط facebook محیطی است که کاربران در آن میتوانند عکس ها و فیلم های خود را با موضوعات مختلف با دوستان خود به اشتراک بگذارند و موضوعات شخصی همواره یکی از پر طرفدار ترین موضوعات برای کاربران است . گزارش هایی از اتفاقات روزمره مثل سفر ، دیدار دوستان ، جشن های تولد و ... میتوانند موضوعات جذابی برای کاربران باشند که گاهی این گزارش ها ، حاوی شخصی ترین عکس ها و فیلم های کاربران است . با نگاهی به آمار پسند ها در صفحات شخصی متوجه میشویم که موضوعات شخصی کاربران خانم از اقبال بیشتری برای دیده شدن برخوردارند . همین امر موجب این شده که کاربران خانم برای بالا رفتن آمار بازدید و پسند ها از گذاشتن عکس های شخصی و حریم خصوصی ابائی نداشته باشند تا در رقابت دیده شدن از دوستان خود باز نمانند .

کاربران خانمی که تا قبل از این عواملی مثل حیا و عفت مانع نمایشگریشان در جامعه میشد ، حالا اما به لطف این تجربه جدید در محیط مجازی و قبح شکنی انجام شده ، از نمایشگری در عرصه جامعه برای دیده شدن و پسند شدن هم دریغ نکرده و با شکستن هنجار های اجتماعی و مذهبی کوچه و بازار را نیز عرصه رقابت دانسته و برای دیده شدن و جلب توجه از هیچ کوششی فروگزار نخواهند کرد .

مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی با اشاره به این نحوه از قبح شکنی ، سیاستهای غربی را عامل اصلی شیوع این گونه از انحرافات در جوامع بر شمردند :

" در مسأله‌ی زن از دنیا طلبکاریم؛ ما مدعی دنیائیم ( ... ) شما به بشریت عموماً و به زن خصوصاً خیانت کرده‌اید؛ با کشاندن زن و مرد به وادی ابتلائات جنسی و برافروختن و دامن زدن به آتش زیاده‌روی‌های جنسیِ بی‌قانون و بی‌نظم در جامعه، با آوردن زن به شکل متبرج به وسط میدان. معلوم است که زن، آن بخش زیبای آفرینش بشر است. این بخش زیبا به طور طبیعی با اندکی در پرده بودن همراه است؛ این خاصیت این بخش زیبا و لطیف وجود انسانی است. این پرده را دریدن و آنچه را که باید با نظم و قانون پیگیری شود - آن نیاز غریزی انسانی، چه در زن و چه در مرد - بی‌قانون و بی‌نظم در جامعه رواج دادن، بزرگترین خیانتی است که در درجه‌ی اول به زن و در درجه‌ی بعد به همه‌ی بشریت - زن و مرد - انجام گرفته؛ این کار را سیاستهای غربی کرده‌اند. " (بیانات رهبر انقلاب در دیدار با بانوان نخبه سال 86)

زنها به طور طبیعی علاقه به دیده شدن دارند و مرد ها نیز علاقه به دیدن ، اما چیزی که مانع این طبیعت سرکش میشود هنجار ها و بایسته های مذهبی اجتماعی است که غالبا در شبکه های اجتماعی نادیده و زیر پا گذاشته میشوند . مرد ها میبینند و از چهره مورد علاقه شان تعریف میکنند و زنها نسبت به چهره فردی که خوش آمدشان هست ابراز علاقه میکنند ؛ چیزی که نه در فرهنگ اسلامی جایی دارد و نه حتی رد پایی از آن را میتوان در فرهنگ ایرانی یافت .

.

از دوستان مجازی تا دوستان واقعی !

مبنای فعالیت در facebook درخواست و پذیرش دوستی های کاربران است . هرچند غالبا در مرحله اول درخواست و یا پذیرش دوستی به معنی آغاز رابطه و دوستی نیست اما بدون شک برای افرادی که خواهان این امر هستند ، بستر و موقعیت مناسبی فراهم شده تا با شروع گفتگو در محیط های عمومی و جلب نظر کاربر جنس مخالف پایه های ارتباطی قوی تر را در خارج از محیط عمومی و در گفتگوی خصوصی بگذارند . ارتباطاتی که غالبا منحصر به محیط مجازی نمیشوند و پایه های دوستی در محیط واقعی را میگذارند . گذشته از تاثیرات ریشه دار و مخرب این دوستی ها بر روان دختران و پسران ، تهدید اصلی این خرق عفت بر نظام و کیان خانواده هاست . خدای متعال در قرآن کریم با اشاره به این بحث ، عدم ارتباطات پنهانی را یکی از شرایط انتخاب همسر و موفقیت خانواده ها بر میشمرند : " غَیْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ‏ أَخْدان‏‏ " سوره مبارکه نساء آیه 25  از شرائط این ازدواج آن است که کسانی انتخاب شوند که مرتکب عمل منافى عفت، نگردند خواه به صورت آشکار بوده باشد (غیر مسافحات) و یا به صورت انتخاب دوست پنهانى - و لا متخذات‏ اخدان - اخدان" جمع" خدن" در اصل به معنى دوست و رفیق است، اما معمولا به- افرادى گفته مى‏شود که با جنس مخالف خود، ارتباط نامشروع و پنهانى برقرار مى‏سازند و نیز باید توجه داشت که" خدن" هم بر" مرد" و هم بر" زن" در قرآن مجید اطلاق شده است .تفسیر نمونه، ج‏3، ص: 349 .facebook رسانه ای که طراحی آن بر مبنای ارتباطات بدون مرز است ، بدون در نظر گرفتن اصول مسلم اخلاقی ادیان توحیدی و نه فقط اسلامی برای هرچه عمیق تر شدن این ارتباطات میکوشد و در عادی سازی این ضد ارزش ها پیش قراول و یکه تاز بوده است .

شاخصه ای به نام like !

یکی از قسمت های جالب facebook مراجعه به صفحات شخصیت های مشهور است . صفحاتی که غالبا از عکس ها و پوستر های جدیدشان رو نمایی میشود و کاربران نیز با پسندیدن (like)و یا بازنشر دادن (share) به تبلیغ آنها میپردازند . با نگاهی گذرا به این صفحات متوجه برتری محسوس صفحات بازیگران و مدل ها و خوانندگان غربی میشویم . امری که در ناخود آگاه جوان ایرانی تاثیر گذار بوده و الگوهای غلطی را برای آنها ترسیم میکند . امروز مرز های فرهنگی از مرزهای جغرافیایی فاصله گرفته اند . اینکه مدل های غربی به راحتی و سرعت در بین جوانان ما جا باز میکنند و فراگیر میشوند ، مدیون این بستر سازی مناسب شبکه های اجتماعی هستند . زیبا و جذاب جلوه دادن مدل هایی که طبع آدمی از آنها انزجار دارد و عریان نمایی که با فطرت و طبیعت آدمی سازگاری ندارد قسمتی از ماموریت های این شبکه های اجنماعی است .

facebook و مدیریت جنگ روانی بر علیه حجاب

 یکی از صفحاتی که به تازگی بر علیه حجاب آغاز به کار کرده ، صفحه "آزادی های یواشکی زنان در ایران" است . این صفحه بر آن است تا همچون حلقه های دیگر زنجیره ی رسانه ای غرب تعریف مادی از آزادی داشته باشد . تعریفی که خود مانع و مخل آزادی است . علامه طباطبائی در این باره می فرمایند : " اولین و اساسی ترین حق انسانها ، حق حیات سالم است که از آزادی فطرت پاک انسانی سرچشمه میگیرد ؛ فطرت خدایی که تبدیل پذیر نیست : فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله . اما سران ستم و سردمداران کافر کشورهای غیر مسلمان ، این حق را از مردم سلب نموده ، با شیوه های گوناگون و تبلیغات نادرست خود بر ضد حق ، اجازه و فرصت تفکر و اندیشه صحیح را به انان نمیدهد " .

 این صفحه که با شعار جذاب آزادی ، اندیشه جوانان را تحت مغالطات فراوان فکری مسموم میسازد ، حجاب را یکی از اصلی ترین موانع آزادی بر میشمرد و برای رسیدن به این آزادی قرار حرکت های مخفیانه فردی برای کشف حجاب گذاشته میشود . جوان ایرانی ای که خود را در جامعه ای با باید ها و نباید های مذهبی میبیند احساس تضییع حق و در بند بودن به او دست میدهد و حالا هر حرکتی برای مبارزه با حجاب برای او حرکت برای آزادی است ! " آزادی های یواشکی " همان چماغی است که دیروز رضاخان برای از بین بردن عقائد بر فرق سر جوان ایرانی میزد که نتیجه ای نداشت و امروز بر تارک اندیشه و فکر او میخورد و کار ساز است .

و سخن آخر اینکه ما نمیتوانیم مانع فعالیت های جریان های مخالف و یا موازیِ اعتقادی و فرهنگی باشیم بلکه باری که امروز بر دوش افسران فرهنگی جنگ نرم است این است که اولا فارغ از احساسات و حرکت های ناکار آمد ، به نقد صحیح ، منطقی و اصولی جریان هایی بپردازیم که پایه های آنها فقط بر روی تبلیغات و هوچی گری های رسانه ای استوارند . جریانهایی که نقطه اصلی ضعف آنها گفتمان و نظریه پردازی است . وثانیا نقاط ضعف و رویکردهای غلط خود را شناسایی کنیم و در پی اصلاح آنان به طور ریشه ای باشیم . در بحث حجاب نه فقط پلیس امنیت اخلاقی که خانواده ، مدرسه ، حوزه ها و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ، هنرمندان و بسیاری از نهاد ها و تشکیلات فرهنگی موظف اند ! که امروز بار تمام انها بر روی دوش پلیس است که از قضا هم آخرین مرحله را در این حرکت فرهنگی دارد . باری که تا به امروز به مقصد نرسیده است .





منابع :

1.       قرآن کریم 

2.       تفسیر نمونه . آیت الله ناصر مکارم شیرازی 

3.       ولایت فقیه ولایت فقه و عدالت . آیت الله عبدالله جوادی آملی 

4.       پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری 

5.       پایگاه اطلاع رسانی رجا




موضوع مطلب :